Dmuchańce? Montessori lubi to!

Podejście pedagogiczne Marii Montessori nie bez powodu cieszy się niesłabnącym uznaniem od ponad stu lat. Wypracowała ona model kształcenia dziecka oparty o jego indywidualne zdolności i potrzeby, kładąc szczególny nacisk na zabawę jako formę poznawania świata. Do dziś pomoce naukowe jej pomysłu stanowią wyposażenie przedszkoli. Powstają również nowe zabawki, realizujące założenia pedagogiki Montessori. Do tej ostatniej kategorii z pewnością możemy zaliczyć dmuchańce. Zamki dmuchane nie tylko umożliwiają dzieciom nieskrępowaną zabawę ruchową, ale też rozwijają cały szereg umiejętności, stanowiących trzon pedagogiki Montessori.

Nauka przez działanie

Dmuchańce dla dzieci zachęcają kilkulatki do aktywności. Co ważne, pozwalają się one wyszaleć także tym dzieciakom, które na co dzień nie przejawiają szczególnego zainteresowania zabawami ruchowymi. Nie każdy maluch odnajdzie się w rywalizacji wymaganej w grach zespołowych, nie każdy jest urodzonym sportowcem. Natomiast zamek dmuchany to rodzaj aktywności trafiający do każdego dziecka. Wspinając się, ślizgając, pokonując przeszkody i wchodząc w interakcje z rówieśnikami, dziecko rozwija dużą motorykę, uczy się kontrolować swoje ruchy, zaczyna instynktownie rozumieć podstawowe prawa fizyki. A przecież żadna forma przekazywania wiedzy nie jest równie skuteczna, co zdobywanie jej w praktyce.

Samodzielność

Wynajem zamków dmuchanych na urodziny dziecka posłuży rozwojowi jego samodzielności. Jako że większość modeli umożliwia zabawę osobom, które nie przekroczyły 35kg, dziecko bawi się samo, jedynie z zewnątrz nadzorowane przez rodzica czy opiekuna. Daje mu to możliwość nieskrępowanej aktywności, uczy związków przyczynowo-skutkowych i odpowiedzialności za swoje działania, dodaje pewności siebie.

Koncentracja

Tylko pozornie dmuchaniec jest zabawką, z której korzysta się bezrefleksyjnie. Wie to każdy dorosły, który miał okazję wypróbowania tej atrakcji. Dmuchana zjeżdżalnia wymaga od użytkownika koncentracji- przy wspinaczce, skakaniu, ślizganiu się. Jest to bardzo cenna cecha zamków dmuchanych, jako że nauka koncentracji odbywa się nieświadomie, w ramach wesołej zabawy.

Przestrzeganie reguł społecznych

Nauka zachowania w grupie i empatii bywa szczególnie trudna dla kilkulatków. Ale nie w trakcie korzystania z dmuchańców. W otoczeniu innych dzieci, maluch musi czekać na swoją kolej, uważać na towarzyszy. W ten sposób niejako przemyca się dziecku cenną lekcję o współpracy i działaniu w grupie- a to przecież cechy niezbędne do życia w społeczeństwie.

Wzajemna pomoc

Podczas korzystania z zamków dmuchanych, wraz z empatią rozwija się w dziecku spontaniczna chęć niesienia pomocy. Rodzice ze wzruszeniem obserwują swoje pociechy podające rękę innym maluchom, pokazujące jak wyżej skoczyć czy głębiej się zapaść w miękki materiał. Dzieci, które z własnej woli i z radością pomagały kolegom w trakcie zabawy, będą w przyszłości traktowały udzielanie wsparcia innym jako coś naturalnego i niosącego satysfakcję.

Indywidualność

Ale dmuchańce to nie tylko aktywność grupowa. To także kreatywna, radosna i beztroska zabawa indywidualna- to dziecko decyduje, w jaki sposób skorzystać z dmuchanego zamku czy dmuchanej zjeżdżalni. Poczucie kontroli nad własną aktywnością daje pewność siebie, wiarę we własne siły i możliwości.

Pedagogika Marii Montessori to nie sztuczny przedmiot akademicki występujący tylko w podręcznikach. Nie jest to też ekskluzywna forma nauki, dostępna tylko dla bardzo bogatych rodziców, którzy mogą sobie pozwolić na opłacenie drogiego prywatnego przedszkola. Jej elementy możemy wprowadzać sami do codziennych zabaw dziecka. Doskonałą okazją jest wynajem zamku dmuchanego na urodziny malucha, by mógł ono rozwijać się w trakcie radosnej zabawy.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *